Právnička z bezplatné senátorské poradny Přemysla Rabase Zuzana Juppová tvrdí: Soužití na sídlíštích je hodně o domluvě

Soňa Šímová 2019-02-24 07:58:00

CHOMUTOV (soš) — Rozlehlá senátorská kancelář v Ruské ulici (v bývalém obchodním domě Labuť) patří zhruba jednou za dva týdny advokátce Zuzaně Juppové. Ta zde zdarma radí zástupcům společenství vlastníků bytových jednotek (SVJ), nájemníkům žijícím v problémových domech a lokalitách a také občanům při složité komunikaci s úřady z celého chomutovského okresu. Služby advokátky jsou hrazeny ze státního příspěvku za mandát, který náleží politickému hnutí SENÁTOR 21, za které loni jako nezávislý kandidoval Přemysl Rabas do senátu. O tom, kolik lidí poradnu zatím navštívilo a jaké problémy řešila, ale také o systémovém řešení specifické bytové situace na Chomutovsku, jsem si povídala s advokátkou Zuzanou Juppovou a asistentem senátora Miroslavem Korandou.

Kolik lidí vás oslovilo a kolik jste jich přijali?

Zuzana Juppová: První sezení bylo na konci ledna, to měli přijít čtyři lidé, ale dostavili se jen tři. Druhé bylo 11. února a situace se opakovala, ze čtyř lidí se dostavili opět tři. Alespoň jsem na ně měla více času. Jinak je na každého vyčleněno půl hodiny. Příští sezení bude 4. března od 17. 30 hodin.

Miroslav Koranda: Od ledna se přihlásilo celkem 16 lidí, ale v poradně jsou nastavena striktní pravidla. Kancelář senátora nemůže vstupovat do soukromých záležitostí, tedy manželské a obchodní spory či hádky o majetek opravdu zastupovat nemůžeme. Primárně je poradna určena SVJ a jako obrana proti tvrdému postupu úřadů.

Funguje to tedy tak, že do formuláře na webu www. premyslrabas. cz/poradna/, popíšete svůj problém. Pokud splňuje pravidla, pozveme pisatele na určený čas na konzultaci. Pokud vyhodnotíme spor jako příliš osobní odkážeme ho na jiné poradny, třeba dluhové nebo sociální.

Jaké problémy jste zatím řešili?

Zuzana Juppová: Typicky chodí předsedové ze SVJ, kteří si neví rady, jak by mohli postupovat proti problémovým nájemníkům a dlužníkům. Záměrně neříkám spekulantům, protože ne vždy se to týká jich, ale například jednotlivců či vlastníků třeba dvou bytů, kteří je pronajímají dál. My tady vždy řešíme problém SVJ versus vlastník nemovitosti případně ještě nájemník vlastníka. Měla jsem tu třeba zajímavý dotaz na přechod dluhu na nového vlastníka a co je a není možné po něm vymáhat. Narážím na poměrně malou informovanost SVJ v tom, jaké mají možnosti.

Co se týče problémů s komunikací s úřady, ta se nemusí týkat bytové problematiky. Naposledy jsem třeba řešila pána, který potřeboval vysvětlit dokumenty, které obdržel. Leckdy je složité se vyznat v textu a správně situaci pochopit. Rešení konkrétního sporu už je pak nád rámec poradny a klient se sám musí rozhodnout, jak bude postupovat.

Miroslav Koranda: Je nutné dodat, že nabídka právní poradny není jen pro předsedy SVJ, ale i pro nájemníky v bytech spekulantů. Z téhle strany problémového spektra tady ovšem zatím nikdo nebyl.

V čem je specifická bytová situace na severu Čech?

Zuzana Juppová: Procento problematických nájemníků a problematických vlastníků je v Chomutově vyšší, než jinde, a napojují se na ně další problémy. SVJ, kde je takových nájemníků více, se stává nepružným. Nemá finance na důležité věci, cena bytů jde dolů, ostatní vlastníci je tak nemohou prodat a koupit si byt jinde a musí žít v tom, co nechtěli a sami si nevybrali.

Třeba v Klášterci je ta situace mnohem lepší. Jsou zde dražší byty a rozdíl je i v klientele nájemníků.

Bytová problematika na severu je komplexnější, v čem pomůže poradna?

Zuzana Juppová: Poradna je jen malou kapkou, která řeší jednotlivé spory, ale systémové řešení to není. Lidé potřebují vyslechnout a nasměrovat. Někteří jsou třeba rádi, že si mají komu postěžovat. 

Miroslav Koranda: Na systémovém řešení se pracuje. Senátor Přemysl Rabas inicioval založení senátního podvýboru, který se minulý měsíc poprvé sešel. Sedí v něm senátoři z celé republiky a v rámci zákonodárné iniciativy budou připravovat změnu legislativy. Zároveň bychom rádi zapojili i vedení dotčených měst.

Existuje nějaká obecná rada nebo desatero, co mohou dělat lidé s problémovými nájemníky?

Zuzana Juppová: Problematika je obzvlášť v právní oblasti obšírná. Ale co se týče sousedských sporů, tak určitě nenechat je zajít daleko, řešit je co nejdříve a nejrychleji, ideálně ne hned konfliktně.

Zkrátka se pokusit od začátku domluvit na řešení. Můžete požádat o pomoc třeba třetí osobu či mediátora nebo někoho ve vchodě, kdo je komunikačně zdatný.

Pokud jde o dluhy, tak čím je dluh menší, tím lépe se vymáhá. I tady tedy platí řešit je hned a nekonfliktně. Tuto radu dávám i ve své vlastní praxi mimo poradnu. Bohužel lidé často přijdou pozdě, když už je konflikt obří a problém veliký a dlouhodobý.

Ke konkrétním situacím; pokud někdo pronajímá třeba byt po babičce, dá se nějak ošetřit smlouva, aby předešel problémům?

Zuzana Juppová: Žádná smlouva vám nevyloučí problémy. Pokud můžu poradit, tak nepoužívejte vzorové smlouvy z internetu, případně ji velice pečlivě pročtěte a počítejte s tím, že ty vzory nesedí na každou situaci. Zkrátka je potřeba smlouvu pečlivě projít a zvážit svou konkrétní situaci. Laik často neví, zda něco může nebo nemůže opravit a zároveň se bojí jít za advokátem, že to bude drahé. Přitom můžou zkusit oslovit několik kanceláří a zjistit, že dostanou dobrou radu za dobrou cenu. Bytová otázka je chráněná státem, byť je civilní právo podle nového občanského zákoníku nastavené výrazně ve prospěch interních dohod. Nelze si do smlouvy nastavit něco, co neodpovídá zákonu. Zákon například ukládá lhůty k určitým úkonům a vy si je nemůžete nastavit kratší. Pokud dojde třeba k neplacení nájmu, nemůžete nájemníka jen tak vystěhovat, ale postupovat cestou zákona Všechny spory jsou pak na případné rychlosti soudů a energii stran. 

Dalším konkrétním problémem jsou hluční sousedi, jak si poradit s nimi?

Zuzana Juppová: Tyto dotazy jsme tu měli. Právní cesty samozřejmě jsou, ale jsou zdlouhavé. Mohou volat opakovaně policii či dát podněty ke správnímu řízení případně dát sousedskou žalobu na ochranu jejich práv, nicméně papír od soudu situaci nemusí vyřešit. V některých vchodech funguje komunikačně zdatný předseda nebo jiný jedinec, který tu situaci umí uklidnit. Je to spíše o dlouhodobém procesu výchovy obou stran.

Žít spolu musíme, tak je potřeba hledat nějaké cesty než si stěžovat, že to nejde.

Miroslav Koranda: Víme, že stačí jedna rodina, aby vyřadila celý vchod. Ale třeba v Kyjické ulici v Chomutově je jeden dům s velmi problémovými nájemníky, kterých je navíc většina. Předsedovi pomáhají jeho manažerské zkušenosti a tyto lidi umí bez zbytečné agrese zvládnout a dokonce zapojit, aby třeba uklidili ve vchodě a okolí. Je to sice zdlouhavé, namáhavé, ale dlouhodobě se mu to vyplácí. Ideální by bylo, kdyby magistrát zaměstnal specialisty jen na sídliště. Inspirací je třeba Velká Británie, kde na sídlištích funguje community development manager. Ten kromě sousedských sporů řeší i další věci, třeba kam umístit nové lavičky, nebo organizuje různá sousedská setkání. Pan senátor se nechce zabývat jen hašením problémů, rád tvoří, a tak se soustředí na rozvoj sídlišť. Sestavuje proto tým odborníků, který by pomohl navrhnout rozvoj nejen sídlišť. Například v pátek se sešel se špičkovým krajinným architektem.

A co třeba častý problém štěnic?

Zuzana Juppová: To je další velký a neřešitelný problém, který je součástí snahy o nalezení systémového řešení.

Můžu posoudit konkrétní situaci, ale obecný návod není. Pokud je podchycený původ, máte šanci uspět alespoň s úhradou nákladů na desinsekci, ale většina těch případů ztroskotá na tom, že se nikomu neprokážete, že je zavlekl nebo něco zanedbal.

Dalším problémem je, že předsedu v domě nikdo nechce dělat nebo nemá dostatek zkušeností…

Miroslav Koranda: Ano, na školení pro SVJ, které financoval úřad vlády, jsme pochopili, že někteří předsedové si opravdu v právu a zákonech nejsou úplně jistí.

Zuzana Juppová: Pak často přijdou s nějakým problémem, který ve skutečnosti má jednoduché řešení. Od roku 2014 je možnost využít profesionální předsedy.

Jsou firmy, které tuto službu za úplatu nabízí a ušetří tak třeba konflikty typu „proč předseda najal konkrétní firmu”. Je to průhledné a snadno kontrolovatelné, ušetří to nervy čas a i velké problémy ve chvíli, kdy nikdo nechce být zvolen do výboru.

Napsal(a): Soňa Šímová

Komentáře

Nabídky práce

PRACOVNÍ V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH - Kamarád-LORM, Žatec

Práce na HPP na plný úvazek, nástup dle domluvy. Popis práce: péče o mentálně postižené klienty ve všech oblastech života * zprostředkování kontaktu klientů se společenským prostředím. Požadavky: minimálně výuční list * řidičský průkaz skupiny B * čistý trestní rejstřík * kurz pracovníka v sociálních službách výhodou. Nabízíme: zajímavou a různorodou práci v zařízení poskytující sociální služby * odpovídající mzdové ohodnocení * 5 týdnů dovolené, FKSP, závodní stravování. Životopis zasílejte na: reditel@kamarad-lorm.cz
WWW: https://www.kamarad-lorm.cz/o-nas/volna-pracovni-mista/
E-mail: reditel@kamarad-lorm.cz

Poslední videa

Poslední zvonění v 1.B ZŠ nám. 28. října v Žatci

Poslední školní den v pátek 28. 6. 2024 také prvňáci ze třídy paní učitelky Evy Svobodové dostali svá první v životě vysvědčení.

Přehrát video
Den otevřených dveří VÚ Buškovice a vystoupení bubeníků

V závěru června 2024 Výchovný ústav, SŠ a SVP v Buškovicích pozval úředníky, podnikatelé, veřejnost, přátele na Den otevřených dveří. Vystoupili i bubeníci ze skupiny Australien Buš-kovice

Přehrát video