Žáci ze Žatce bojují o Pohár vědy

před třemi měsíci  |  Publicistika | Zprávy |   0 komentářů

pythagoras-nahled Osm žáků žatecké základky P. Bezruče z kroužku Pythagoras a jejích vedoucí učitelku Nikolu Martinovskou v poslední době nejčastěji zastihnete ve školní učebně odpoledne dávno po vyučování, jak zaujatě počítají, měří, vyrábějí roztodivné modely, anebo dělají pokusy s těžištěm či pohánějí jakési vozítko po napnutém provázku… Že by je až tak bavila matika, fyzika a věda vůbec? To jistě také! Ale hlavní důvod, proč tyto děti tráví skoro každou volnou chvíli v matematickém kroužku, je mezinárodní soutěž Pohár vědy – Polaris 2017, do níž se parta vědychtivých kreativních páťáků spolu se svou učitelkou letos zapojila.

 

Soutěž organizuje Asociace mladých debrujárů České republiky ve spolupráci s ministerstvem školství a probíhá během školního roku. Letošní 6. ročník má podtitul Polaris – podle Polárky (latinsky Polaris), nejjasnější hvězdy v souhvězdí Malého medvěda. Soutěží se ve 4 věkových kategoriích – od mateřské školy a předškoláků po žáky střední školy. Do mezinárodního finále, které proběhne letos v červnu v Nymburku, pak postoupí nejúspěšnější soutěžní týmy ze základních kol, která běží od ledna a skončí v dubnu.
„Náš tým se jmenuje Pythagoras, soutěžíme v 2. kategorii – první stupeň základních škol. V lednovém kole jsme získali ze 100 možných bodů 95. V únorovém kole, jehož výsledky jsme se dozvěděli hned po jarních prázdninách v pondělí 20. března, jsme získali dokonce sto bodů ze sta! Celkem tedy máme 195 z 200,“ netají radost žatečtí žáci. Mimochodem Žatec v soutěži ve své kategorii prezentují jako jediní, konkurenci mají velkou. Jen pro představu, do finále loňského ročníku soutěže postoupilo z téměř šesti set týmů z deseti zemí světa 21 týmů. Letos se do 2. kategorie této soutěže zapojilo kolem 60 škol z České republiky, ZŠ P. Bezruče je jedna z nich.
Každé kolo obsahuje úkoly z kreativity, teorie a praxe. V lednovém kole soutěžící měli za úkol vytvořit a pojmenovat souhvězdí svého týmu. „Děti vymyslely, že název souhvězdí bude ALOKIN (anagram z mého jména – Nikola). A kolem mě budou oni jako moje malé hvězdy. Ty jsme pojmenovali podle dětí, které se na tvorbě souhvězdí nejvíce podílely, a to tak, že jsme vytvořili anagramy z jejich jmen (např. hvězda Vojta = JOTAV, Matyas = ASATYM atd.). V druhém úkolu jsme odhadovali, jak jsou od sebe daleko planety sluneční soustavy. V třetí části jsme vytvářeli vozítko, které dokáže popojet po napnutém drátku (práce s těžištěm),“ přibližuje soutěžní úkoly mladá učitelka.
Únorové kolo bylo zaměřeno na environmentální výchovu, soutěžící se zabývali tříděním odpadu a odpadovými materiály. „Museli jsme vytvořit vozítko z PET lahví, aby samo ujelo alespoň půl metru. Vyrobili jsme tři modely. Jedno z našich vozítek ujelo čtyři a půl metru! Také jsme vyráběli vlastní týmový erb a recyklační pexetrio,“ popisují nadšeně svou účast v soutěži školáci a jejich učitelka.
Teď řeší úkoly březnového kola, které musí odevzdat do konce března. „Připravujeme vlastní týmovou astronautovu krabičku, vyrábíme modely souhvězdí tak, aby jejich jednotlivé hvězdy byly ve stejném poměru, jako jsou jejich vzdálenosti od Země, a plníme docela zábavné úkoly se zrcadlem… V dubnu nás čeká poslední, čtvrté kolo, po němž v polovině května budou známy týmy postupující do finále. Doufáme, že mezi nimi budeme,“ smějí se sebejistě malí vědátoři. „A i kdybychom putovní Pohár vědy nezískali, nevadí, už teď jsem na malé „Pythagory“ pyšná, že je baví věda a technika, že ji berou hravě a vlastně tak ukazují její zábavnou stránku,“ dodává vedoucí kroužku Nikola Martinovská.
Součástí každého hodnocení je i slovní zpětná vazba, co se jim povedlo nebo co pro příště zlepšit. Pro hodnocení je zásadní vlastní tvorba členů týmu, nikoliv vedoucí, proto mladá učitelka nechává žákům maximální prostor pro tvoření, sebevyjádření, ale i týmovou spolupráci, zábavu a poznání.
Kroužek Pythagoras oficiálně funguje jednou týdně – ve čtvrtek odpoledne, ale jeho členové jsou tak zabráni do plnění úkolů soutěže Polaris, že se scházejí i třikrát týdně a vrhají se do práce nad jednotlivými úkoly. Dohodnout se na dni a čase, který by vyhovoval všem, aby se mohli sejít v kroužku, bývá občas úkol sám o sobě. Každý z nich má totiž hodně dalších zájmů a kroužků. Vojta se věnuje angličtině, chodí na plavání a literárně dramatický obor do ZUŠ a s Aničkou B. a Filipem společně ve své škole navštěvují kroužek Všeználek, který je zaměřen na dopravní výchovu a zdravovědu. Anička O. chodí na taneční obor do ZUŠ. Terka a Matyáš navštěvují ve škole přípravné kurzy angličtiny na mezinárodní zkoušky Cambridge. Matyáš ještě chodí na hokej. Vráťa má kroužek programování, Filip házenou. Adam chodí na kroužek angličtiny.
Účast v soutěži Polaris ovšem všichni tito obdivuhodní chlapci a slečny berou vážně a čas na schůzky v učebně V. A vždycky najdou. Držíme jim palce!

 

Sdílet: Facebook

Tisknout článek

0/5 bodů (0 hlasování)

Komentáře

Doposud nebyl připojen žádný komentář. Buďte první!

Váš komentář

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.

Potvrďte, že nejste robot: